چطور بفهمیم آب بدنمان کم شده است؟

به گزارش تاریخ امپراطوری های ایران، فصل گرما فرا رسیده و همچنان که خود را مهیای افزایش دما می کنیم، باید از نشانه ها و علائم گرمازدگی مطلع شویم و بدانیم چه فرقی با گرماخستگی دارد.

چطور بفهمیم آب بدنمان کم شده است؟

به گزارش همشهری به نقل از ایندیپندنت، در طول تابستان برای مقابله با گرما و گرمازدگی توصیه ها بیشتر می گردد و ممکن است بر اثر وقوع امواج گرما، بعضی افراد مستعد بیماری شوند. همچنان که خود را مهیای افزایش دما می کنیم، باید از نشانه ها و علائم گرمازدگی مطلع شویم و بدانیم چه فرقی با گرماخستگی دارد.

گرما خستگی چیست و چه علائمی دارد؟

گرماخستگی وقتی رخ می دهد که بدن در معرض دمای بالای هوا و تعریق بیش از حد باشد و معمولا بر اثر از دست رفتن آب و نمک بدن اتفاق می افتد. به گفته مرکز پزشکی جانز هاپکینز بعضی علائم گرماخستگی عبارت اند از تهوع، سردرد، سنگینی نفس، سرگیجه و رنگ پریدگی و عرق سرد.

گرماخستگی وقتی رخ می دهد که بدن نتواند خودش را خنک کند. پس ضروری است به سایه و جای خنک برویم. بعلاوه می توانیم با باز کردن کمربند و خارج کردن لباس های تنگ، نوشیدن مایعات ورزشی حاوی نمک و شکر و گذاشتن کمپرس سرد بر سر، صورت و گردن در برطرف گرما خستگی بکوشیم.

اگر این نشانه های گرماخستگی را نادیده بگیریم ممکن است به بیماری های مضرتر مرتبط با گرما مانند گرمازدگی منجر گردد.

گرمازدگی چه فرقی با گرما خستگی دارد؟

گرمازدگی خیلی جدی تری از گرماخستگی است و اگر درمان نگردد ممکن است به شرایط اضطراری دائمی یا مرگ بار منجر گردد. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها، گرمازدگی شرایطی است که در آن بدن دیگر بر دمای خود کنترلی ندارد و وقتی رخ می دهد دمای بدن در عرض 10 تا 15 دقیقه به 106 درجه فارنهایت (41 درجه سانتی گراد) یا بالاتر افزایش می یابد.

عرق کردن، روش طبیعی بدن برای خنک شدن است، اما در شرایط گرمازدگی سازوکار عرق کردن بدن ما آغاز به توقف می نماید. پوست در گرمازدگی ناشی از گرمای آب وهوا دچار داغی و خشکی می گردد.

تندی ضربان قلب، حالت تهوع، استفراغ کردن و از دست دادن هشیاری از دیگر نشانه های آن است. اگر درمان زود انجام نگیرد حتی احتمال سکته، اغما و مرگ هم وجود دارد.

به محض بروز نشانه های گرمازدگی در یک فرد، باید او را به جای خنک تری برد، اگر لباس تنگ به تن دارد دکمه های آن را باز کرد و روی بدنش آب سرد پاشید یا یخ گذاشت. در بسیاری از مواقع هم توصیه این است که فوری اورژانس را خبر کنیم.

با توجه به آنکه تابستان نزدیک می گردد باید از خطر های گرماخستگی و گرمازدگی مطلع باشیم. به صرف سرگرمی در آفتاب نباید سلامت خود را به خطر بیندازیم. آب رساندن به بدن را نباید فراموش کرد.

منبع: فرارو

به "چطور بفهمیم آب بدنمان کم شده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور بفهمیم آب بدنمان کم شده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید