نخستین بازی ویدیویی دنیا که به وسیله سازنده بمب هسته ای طراحی شد!

به گزارش تاریخ امپراطوری های ایران، هنگام مطالعه کتابچه راهنمای کامپیوتر آنالوگ دونر مدل 30، هیگن بوتام متوجه شد که کامپیوتر می تواند خط سیر موشک بالستیک یا یک توپ پرتاب شده را با مقاومت باد محاسبه کند.

نخستین بازی ویدیویی دنیا که به وسیله سازنده بمب هسته ای طراحی شد!

تاریخ امپراطوری های ایران - تنیس برای دو نفر (Tennis for Two) یکی از نخستین بازی های پیشرفته در تاریخ بازی های ویدئویی محسوب می گردد که بعضی از آن به عنوان نخستین بازی ویدیویی دنیا نیز نام می برند. این یک بازی ویدیویی ورزشی است که بازی تنیس را شبیه سازی می نماید. تنیس برای دو نفر به وسیله فیزیکدان آمریکایی ویلیام هیگنبوتام (William Higinbotham) در سال 1958 طراحی شد.

کد ویدیو

دانلود

فیلم اصلی

بازی تنیس برای دو نفر در نمایشگاه عمومی سالانه آزمایشگاه ملی بروک هی ون (Brookhaven National Laboratory) به نمایش گذاشته شد. دستگاه این بازی با الهام از کامپیوتر آنالوگ دونر مدل 30 (Donner Model 30) الهام ساخته شد که می توانست خط سیرها را با مقاومت در برابر باد شبیه سازی کند.

تنیس برای دو نفر در یک اسیلوسکوپ نمایش داده می شد و با استفاده از دو کنترلر آلومینیومی بازی می شد. ساخت دستگاه این بازی برای هیگن بوتام و تکنسین همکار وی به نام رابرت دووراک (Robert Dvorak) سه هفته زمان برد. در بازی تنیس برای دو نفر نمایی جانبی از یک زمین تنیس دیده می گردد. بازیکنان می توانند زاویه ضربه خود را با دستگیره گردان کنترلر تنظیم نموده و با فشار دادن تک دکمه کنترلر به توپ ضربه بزنند.

مردم طی نمایشگاه سه روزه آزمایشگاه ملی بروک هی ون برای انجام بازی تنیس برای دو نفر صف کشیدند. سال بعد، هیگن بوتام این بازی را بروزرسانی کرد و این بار در یک نمایشگر اسیلوسکوپ بزرگ تر و با طراحی پیچیده تر به نمایش گذاشت. بازیکنان اکنون می توانستند سطوح مختلف نیروی گرانش را نیز شبیه سازی نمایند.

قطعات دستگاه بازی تنیس برای دو نفر پس از این نمایشگاه از هم جدا شد و با معرفی بازی پونگ (Pong) به وسیله شرکت آتاری در دهه 1970 به دست فراموشی سپرده شد.

ویلیام هیگنبوتام و رابرت دووراک؛ خالقان بازی تنیس برای دو نفر

ویلیام آلفرد هیگن بوتام یک فیزیکدان آمریکایی بود. وی یکی از اعضای تیمی بود که نخستین بمب هسته ای دنیا را توسعه داد و پس از مدتی به یکی از رهبران جنبش منع توسعه سلاح های هسته ای تبدیل شد. وی بعلاوه به عنوان مخترع نخستین بازی ویدئویی برای اهداف تفریح نیز شناخته می گردد.

بازی تنیس برای دو نفر چگونه ساخته شد

ویلیام هیگن بوتام در سال 1947 در آزمایشگاه ملی بروک هی ون مشغول به کار شد. این آزمایشگاه هر ساله یک نمایشگاه برگزار می کرد. این نمایشگاه شامل تورها و نمایش های ثابت بود، اما هیگن بوتام قصد داشت کمی هیجان به آن اضافه کند.

هنگام مطالعه کتابچه راهنمای کامپیوتر آنالوگ دونر مدل 30، هیگن بوتام متوجه شد که کامپیوتر می تواند خط سیر موشک بالستیک یا یک توپ پرتاب شده را با مقاومت باد محاسبه کند. راهنما چگونگی فراوری انواع منحنی روی لامپ پرتو کاتدی یک اسیلوسکوپ با استفاده از مقاومت ها، خازن ها و رله ها را شرح می داد.

کامپیوتر دونر مدل 30 الهام بخش شکل گیری بازی ویدیویی تنیس برای دو نفر بود. در اسیلوسکوپ، بازیکنان یک نمای دو بعدی جانبی از زمین تنیس را مشاهده می کردند. اسیلوسکوپ از یک لامپ پرتو کاتدی شبیه به یک لامپ تلویزیون سیاه و سفید استفاده می کرد. این بازی بعلاوه برخورد توپ به تور را شبیه سازی می کرد. توپ در واقع یک نقطه متحرک روشن بود.

اگر توپ به قوس کافی نمی رسید یا به علت مقاومت هوا تغییری در سرعت ایجاد می شد، به طرف مقابل نمی رسید.

دو کنترلر آلومینومی به دستگاه متصل بودند. هر کنترلر از یک دکمه و یک دستگیره گردان تشکیل می شد. بازیکنان برای ضربه زدن به توپ باید دکمه را فشار می دادند و از دستگیره گردان برای تنظیم زاویه ضربه استفاده می شد. هیگن بوتام افزودن یک دستگیره گردان دیگر برای کنترل سرعت ضربه را در نظر داشت، اما نمی خواست کنترلر خیلی پیچیده گردد. با یاری تکنسین رابرت دووراک، این دستگاه طی سه هفته مونتاژ شد.

یکی از شماتیک های الکتریکی اصلی تنیس برای دو نفر

بیشتر مدارها بر اساس لامپ های خلاء و رله ها بودند. مدار مورد استفاده برای نمایش گرافیک روی اسیلوسکوپ از ترانزیستورها استفاده می کرد.

زمانی که بازی تنیس برای دو نفر برای نخستین بار معرفی گردید، نمایشگر اسیلوسکوپ مورد استفاده تنها 5 اینچ قطر داشت. یک نوآوری بزرگ در این دستگاه بازی استفاده از ترانزیستورهای ژرمانیومی تازه بود که به صورت تجاری در دسترس قرار گرفته بودند. از این ترانزیستورها برای ساخت یک مدار سوئیچینگ سریع استفاده شد که سه خروجی را از کامپیوتر گرفته و به طور متناوب روی نمایشگر اسیلوسکوپ با سرعت 36 هرتز نمایش می داد. با این نرخ نمایش، چشم انسان توپ، تور و زمین را به عنوان یک تصویر و نه سه تصویر می دید.

در سال 1959، هیگن بوتام دستگاه بازی تنیس برای دو نفر را با استفاده از نمایشگری بزرگ تر بهبود بخشید. اکنون نمایشگر بین 10 تا 17 اینچ قطر داشت. نسخه سال 1959 بعلاوه امکان بازی روی کره ماه یا سیاره مشتری با سطوح مختلف نیروی گرانش را فراهم می کرد.

رونمایی از تنیس برای دو نفر

دستگاه بازی تنیس برای دو نفر در 18 اکتبر 1958 به نمایش گذاشته شد. این بازی یک خط افقی که نمایانگر زمین تنیس و یک خط عمودی کوتاه در مرکز که نمایانگر تور بود تشکیل می شد.

استقبال از بازی تنیس برای دو نفر به میزان ای بود که هیگن بوتام یک نسخه ارتقا یافته از بازی را در سال بعد معرفی کرد که نمایشگر بزرگ تر و سطوح مختلف نیروی گرانش را شبیه سازی می کرد.

پس از نمایشگاه، قطعات دستگاه بازی جداسازی شد و برای استفاده های دیگر به کار گرفته شدند.

حقایقی درباره بازی تنیس برای دو نفر

آیا تنیس برای دو نفر نخستین بازی ویدیویی بود؟

این بحث وجود دارد که چند اختراع دیگر پیش از تنیس برای دو نفر معرفی گردیده اند.

ده سال پیش از معرفی تنیس برای دو نفر، توماس تی گلداسمیت جونیور و استل آر مان پتنت دستگاه تفریح لامپ پرتو کاتدی را به ثبت رساندند که آن را به نخستین بازی ویدیویی مستند پیشین تبدیل می نماید. این دستگاه از بازیکنان میخواست تا تصاویر اهداف را جلوی نمایشگر روی هم بگذارند. این با بازی تنیس برای دو نفر متفاوت بود که کل تصاویر بازی را روی نمایشگر نشان می داد.

یکی دیگر از دستگاه های شبیه به بازی ویدیویی پیش از تنیس برای دو نفر، کامپیوتر نمرود (Nimrod computer) بود. این دستگاه به وسیله فرانتی اینترنشنال (Ferranti International) ساخته شد و برای نخستین بار در جشنواره علوم بریتانیا در سال 1951 به نمایش گذاشته شد.

این کامپیوتر برای اجرای یک بازی منطقی و راهبردی محور به نام نیم (Nim) ساخته شد. این نسخه الکترونیکی بازی برای نشان دادن قدرت پردازشی یک دستگاه محاسباتی تازه طراحی شده بود. کامپیوتر نمرود در واقع برای نمایش قدرت پردازشی طراحی شده بود و بعلاوه از نمایشگر لامپ پرتو کاتدی یا تقلید حرکات روی نمایشگر استفاده نمی کرد.

در سال 1952، ای.اس. داگلاس در دانشگاه کمبریج یک نسخه الکترونیکی از بازی دوز با عنوان او اکس او (OXO) را معرفی کرد. این یک بازی تک نفره بود که برای اهداف آکادمیک طراحی شده بود و داگلاس قصد داشت تعامل بین انسان و کامپیوتر را مطالعه کند.

در مقام مقایسه، تنیس برای دو نفر نخستین بازی بود که صرفا برای مقاصد تفریح ساخته شد و نیازی به همپوشانی تصاویر نداشت.

بازسازی تنیس برای دو نفر

در ماه می 2011، به عنوان بخشی از پروژه موزه بازی های الکترونیک و هنر، نزدیک ترین نسخه به دستگاه بازی تنیس برای دو نفر ساخته شد. این دستگاه به نام T42 (T for Two) شناخته می گردد. تی فور تو بازی محبوب تنیس برای دو نفر را احیا کرد. این تنها بازسازی 100 درصد آنالوگ و کاملا قابل بازی از نسخه 1958 تنیس برای دو نفر ویلیام هیگن بوتام است.

تنیس برای دو نفر در برابر پونگ

پونگ یک بازی ورزشی دو بعدی محصول شرکت آتاری و بسیار شبیه به بازی تنیس برای دو نفر است.

در واقع، دو بازی تنیس برای دو نفر و پونگ به شکل گیری اولین افکار عمومی در خصوص بازی های ویدیویی برای تفریح یاری کردند. روند طراحی و ساخت هر دو بازی به عنوان آزمایش های علمی با اهداف تفریح شروع شد.

تنیس برای دو نفر قرار نبود هرگز برای استفاده عموم منتشر گردد و همان گونه که اشاره شد قطعات دستگاه بازی اصلی از هم جدا شدند تا در زمینه های دیگر به کار گرفته شوند.

بازی پونگ به صورت رسمی در سال 1972 معرفی گردید و موفقیت چشمگیری برای شرکت آتاری به همراه داشت. دو نسخه آرکید و کنسول خانگی از بازی پونگ معرفی گردید.

در شرایطی که تنیس برای دو نفر در یک نمایشگر اسیلوسکوپ نمایش داده می شد، پونگ در تلویزیون یا یک دستگاه آرکید نمایش داده می شد. بعلاوه، پونگ دارای سامانه شمارش امتیاز داخلی بود که کار را برای بازیکنان راحت تر می کرد.

تنیس برای دو نفر نخستین بازی ویدیویی بود که برای تفریح ایجاد شد و مسیر را برای بازی های ویدیویی مانند پونگ، پک من و بسیاری عناوین دیگر هموار کرد.

منبع: عصر ایران

به "نخستین بازی ویدیویی دنیا که به وسیله سازنده بمب هسته ای طراحی شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین بازی ویدیویی دنیا که به وسیله سازنده بمب هسته ای طراحی شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید