طرز تهیه کوفته برنجی خوشمزه ؛ غذای سنتی مقوی و اصیل

به گزارش تاریخ امپراطوری های ایران، طرز تهیه کوفته برنجی با مواد اولیه برنج، گوشت چرخکرده و ... بسیار ساده است. این غذای سنتی و مقوی بین ایرانی ها، به خصوص ترک زبانان محبوب است و به عنوان یک غذای مجلسی از آن یاد می گردد.

طرز تهیه کوفته برنجی خوشمزه ؛ غذای سنتی مقوی و اصیل

تاریخ امپراطوری های ایران | سرویس آشپزی - طرز تهیه کوفته برنجی کمی زمان بر است و شاید به همین دلیل است که در مهمانی های عظیم خانوادگی سرو می گردد. از قدیم خانم های ایرانی با یاری هم کوفته برنجی را تهیه می کردند و سفره هایشان را پر از رنگ و لعاب می کردند. این غذای سنتی بسیار خوشمزه ایرانی کمی سنگین است و بهتر است در وعده ناهار صرف گردد. در ادامه با هم مواد اولیه برای تهیه کوفته برنجی، طرز پخت مرحله به مرحله آن و نکات و ترفندهایی در خصوص تهیه این غذای خوشمزه را می خوانیم.

در این مطلب می خوانید:

  • مواد اولیه برای تهیه کوفته برنجی
  • طرز تهیه کوفته برنجی مجلسی
  • نکات و ترفند های پخت کوفته برنجی اصیل

مواد اولیه برای تهیه کوفته برنجی

مواد لازم برای 4 نفر
گوشت گوساله چرخ شده400 گرم
برنج160 گرم
لپه60 گرم
سبزی معطر (مرزه، ترخون، شوید،نعناع، جعفری، گشنیز)270 گرم
پیاز1 عدد عظیم
آرد نخودچی1 قاشق غذاخوری سرخالی
تخم مرغ1 عدد
آب5 پیمانه
روغن مایع5 قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی2 قاشق غذاخوری
زرشک1 قاشق غذاخوری
پودر لیمو عمانی1 و 1/2 قاشق غذاخوری
نمک، فلفل و زردچوبه، دارچینبه مقدار لازم
آلو،زرشک، پسته …به مقدار لازم

زمان پخت: 150 دقیقه

طرز تهیه کوفته برنجی مجلسی

  • در اولین مرحله از چند ساعت قبل بگذارید برنج و لپه در ظرف های جداگانه خیس بخورند. پس از خیس خوردن، برنج و لپه را شسته و هر کدام را جداگانه داخل قابلمه با مقداری آب بریزید تا کامل بپزند.

نکته: می توانید وقتی برنج جوش آمد کمی از سبزی های تازه و کمی زردچوبه را به برنج در حال جوش اضافه کنید و کمی بعد برنج را آبکش کنید. تا برنج طعم دار گردد. دقت کنید که آب برنج را نباید دور بریزید چون در ادامه به آن احتیاج خواهیم داشت.

  • در این مرحله گوشت چرخ شده را به میکس برنج و لپه اضافه کنید و هر سه را خوب با هم مخلوط کنید تا مواد یکدست گردد.

نکته: یکی از ترفندهای آشپزها برای اینکه کوفته محکم تر گردد این است که در این مرحله کمی لپه را نیم کوب می نمایند و سپس به مواد اضافه می نمایند. این حرکت باعث می گردد کوفته وا نرود.

  • سبزی خرد شده (مقدار کمی از آن را برای مراحل بعدی نگه دارید!)، تخم مرغ، آرد نخود چی را به همراه مقداری ادویه و نیمی از گرد لیمو عمانی را به مواد بالا اضافه کنید و خوب ورز دهید تا کوفته کامل گردد.

نکته: میزان ورز دادن کوفته ها بسیار مهم است، هرچقدر میان ورز دادن بیشتر باشد کوفته شما محکم تر و منسجم تر خواهد بود.

  • در این مرحله از تهیه کوفته برنجی، مواد را چند ساعت در یخچال بگذارید تا مواد به خوبی به هم بچسبند و منسجم شوند.
  • پیاز را خرد کنید و در قابلمه ای عظیم با کمی روغن تفت دهید تا زمانی که نرم و طلایی گردد. باقی سبزی کوفته را که از مرحله قبل کنار گذاشتیم، رب، نمک ،فلفل و زردچوبه را به پیاز اضافه کنید و خوب تفت دهید و سپس آب و رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و روی شعله زیاد قرار دهید تا بجوشد.

نکته: یکی از نکات اصلی پخت کوفته این است که کوفته ها بعد از قرار دریافت در مایه و سس کوفته حجیم تر می شوند. بنابراین دقت کنید قابلمه عظیمی انتخاب کنید که کوفته ها بعد از حجیم شدن روی هم سوار نشوند زیرا احتمال وا رفتن کوفته ها بالاتر می رود.

  • مواد کوفته را از یخچال بیرون بیاورید، دوباره ورز دهید و گلوله های گرد درست کنید. اگر مایل هستید آلو ، زرشک، گردو و … داخل کوفته قرار دهید، می توانید در این مرحله سوراخی وسط گلوله های کوفته درست کنید و آن ها را داخل کوفته قرار دهید و دوباره کوفته را گرد کنید.
  • با یاری دستتان مواد را خوب فشار دهید تا گلوله کوفته حسابی محکم و منسجم گردد.

نکته: می توانید در این مرحله ظرف آبی کنار دستتان بگذارید و به یاری آن دستتان را مرطوب نگه دارید تا مواد کوفته به دستتان نچسبد.

  • کمی قبل از قرار دادن کوفته برنجی ها در آب و سسی که درست نموده اید، حرارت را کم کنید تا آب سس نجوشد و سپس کوفته ها را کف قابلمه قرار دهید. این کار باعث می گردد کوفته ها ترک نخورند و باز نشوند.
  • کمی که از پخت کوفته برنجی ها گذشت، پودر لیمو عمانی، آبغوره ، زرشک و نمک را اضافه کنید. تا مایه و سس کوفته طعم بگیرد.
  • بعد از پخته شدن کوفته ها می توانید زیر شعله را کمی زیادتر کنید تا آب سس کم گردد و سس غلیظ تری داشته باشید.

نکات و ترفند های پخت کوفته برنجی اصیل

  • در نیم ساعت اول پخت کوفته ها درب قابلمه را باز بگذارید تا احتمال وا رفتن کوفته ها کمتر گردد.
  • به مقدار نعناع در سبزی کوفته دقت کنید. زیرا اگر نعناع زیاد باشد، باعث تلخ شدن غذا می گردد.
  • در بسیاری از رسپی ها می بینیم که داخل مواد کوفته پیاز خام می ریزند که این کار درست نیست و باعث وا رفتن و شل شدن کوفته برنجی می گردد.
  • اگر می خواهید طعم سس کوفته برنجی ملس باشد می توانید داخل مایه سس مقداری شکر اضافه کنید.
  • همواره از گوشت گوساله برای تهیه کوفته برنجی بهره ببرید چون نسبت به گوشت گوسفندی چربی کمتری دارد و هرچه گوشت چربی بیشتری داشته باشد، بیشتر باعث شل شدن کوفته می گردد.
  • مواد داخل کوفته کاملا اختیاری است و معمولا از تخم مرغ آبپز، آلو، زرشک و گردو استفاده می گردد.
  • برای تزیین کوفته برنجی مجلسی می توانید از زرشک، آلو، گردو و یا خلال پسته بهره ببرید.
  • حتما کوفته برنجی را با نان سرو کنید.

در آخر

با هم طرز تهیه کوفته برنجی مجلسی و اصیل را خواندیم. این غذای سنتی غذای مقوی و دلچسب و از طرفی سنگین است که به همین علت برای وعده غذایی شام توصیه نمی گردد. اگر به انواع کوفته علاقه دارید پیشنهاد می کنیم مطالب طرز تهیه کوفته ریزه سنتی به 2 روش (ساده و با ماست) و طرز تهیه کوفته مرغ به 3 روش و طرز تهیه کوفته قلقلی با گوشت شترمرغ + خواص گوشت شترمرغ را هم بخوانید.

طرز تهیه کوفته برنجی در شهر شما چگونه است؟ آیا ترفند خاصی در طرز تهیه کوفته برنجی دارید؟ در قسمت نظرات و پرسش ها تجربیات خود را برای ما بنویسید.

منبع: setare.com

به "طرز تهیه کوفته برنجی خوشمزه ؛ غذای سنتی مقوی و اصیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کوفته برنجی خوشمزه ؛ غذای سنتی مقوی و اصیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید