تاریخچه حسگر اثر انگشت در گوشی های هوشمند

به گزارش تاریخ امپراطوری های ایران، در اواخر دهه 2000، توشیبا از لپ تاپ هایی با حسگر اثر انگشت رونمایی کرد که به ما اجازه می داد به جای حفظ کردن رمز عبورهای پیچیده، قفل لپ تاپ را با یک لمس انگشت باز کنیم. اولین گوشی های مجهز به حسگر اثر انگشت در همان زمان ظاهر شدند. به نظر می رسد Sagem MC 959 ID اولین گوشی مجهز به حسگر اثر انگشت محسوب می گردد ولی ظاهرا شرکت زیمنس از سال 1998 مشغول توسعه این مشخصه برای گوشی های هوشمند بوده است.

تاریخچه حسگر اثر انگشت در گوشی های هوشمند

در آن دوران کامپیوترهای جیبی که تحت عنوان PDA از آن ها یاد می گردد، به بهره گیری از این قابلیت روی آوردند. اگرچه تا سال ها این قابلیت به طور محدود در این گجت ها مورد استفاده قرار می گرفت، اما این اپل بود که محبوبیت حسگر اثر انگشت را به طور ناگهانی چندین برابر کرد.

آیفون 5s در سال 2013 با حسگر اثر انگشت معرفی گردید که البته اپل برای این حسگر نام تاچ آی دی را انتخاب کرد. کاربران آیفون خیلی زود از این مشخصه استقبال کردند و آیفون 6 و 6 پلاس هم برای پرداخت های اینترنتی سرویس Apple Pay استفاده از این حسگر را شروع کردند.

اپل برای سری آیفون 6s از نسل دوم تاچ آی دی استفاده کرد. در بین محصولاتی که اپل در سال 2022 راهی بازار نموده، فقط آیفون SE 2022 و آیپد ایر نو از تاچ آی دی بهره می برند و اپل به طور گسترده به بهره گیری از سیستم تشخیص چهره یا همان فیس آی دی روی آورده است.

اگرچه اپل در زمینه محبوبیت حسگر اثر انگشت نقش مهمی را ایفا کرد، اما در سال 2017 با معرفی آیفون X فرایند فاصله گرفتن از این مشخصه شروع شد. اگرچه بعضی شرکت ها برای گوشی های اندرویدی استفاده از سیستم های تشخیص چهره پیشرفته را شروع کردند، اما همچنان در این گوشی ها حسگر اثر انگشت حرف اول را می زند.

در سمت اندروید، اولین گوشی های مجهز به حسگر اثر انگشت در این زمینه عملکرد خیلی خوبی نداشتند. به عنوان مثال گوشی هایی مانند موتورولا Atrix در سال 2011 و گلکسی S5 در سال 2014 از حسگر اثر انگشت مبتنی بر سوایپ استفاده می کردند. اما حسگر خازنی اپل بسیار بهتر بود و عملکرد ساده تری داشت.

در نهایت هم شرکت های اندرویدی استفاده از حسگر های خازنی را شروع کردند و در زمینه مکان قرارگیری این حسگرها شاهد تنوع زیادی بودیم. در سال 2017، ویوو در نمایشگاه شانگهای از مدل اولیه حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر رونمایی کرد. مدتی بعد همین شرکت اولین گوشی مجهز به این قابلیت را به دست کاربران رساند. خیلی زود این قابلیت در بین گوشی های اندرویدی مورد استقبال زیادی نهاده شد.

در این میان باید به هواوی میت RS پورشه دیزاین اشاره کنیم که در کنار حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر، در پنل پشتی آن هم چنین حسگر اثر انگشتی قرار داشت.

در سال 2019 سامسونگ از سری گلکسی S10 رونمایی کرد که یکی از اولین گوشی های مجهز به حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر مبتنی بر فناوری اولتراسونیک بودند. فناوری های قدیمی تر فقط از روی انگشت عکس می گرفتند ولی این فناوری با استفاده از امواج صوتی، می تواند نقشه سه بعدی از اثر انگشت ایجاد کند. البته این گوشی ها در ابتدا مشکلاتی را برای بعضی کاربران ایجاد کردند و مثلا در صورت استفاده از بعضی گلس ها به مشکل می خوردید.

نسل دوم حسگر اثر انگشت اولتراسونیک کوالکام هم فضای بیشتری پوشش می داد و هم سریع تر بود. بعلاوه امکان بهره گیری گوشی های تاشو از این فناوری مهیا شد.

طی چند سال اخیر در زمینه این فناوری پیشرفت قابل توجهی عملی نشده ولی در کل بسیاری از گوشی های ارزان هم با چنین قابلیتی راهی بازار می شوند. آیا به نظر شما این فناوری دیگر با تغییر قابل توجهی روبرو نمی گردد؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با ما و دیگران در میان بگذارید.

نوآوری های دوربین موبایل پیش از اندروید و آیفون

منبع: GSMArena

منبع: دیجیکالا مگ

به "تاریخچه حسگر اثر انگشت در گوشی های هوشمند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخچه حسگر اثر انگشت در گوشی های هوشمند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید