چرا این آتش خاموش نمی گردد؟

به گزارش تاریخ امپراطوری های ایران، خبرنگاران/اصفهان دبیر شورای عالی نظام پزشکی کشور با بیان اینکه معضل اصلی در شرایط کنونی عدم توجه به پیشگیری از سرایت کرونا است، گفت: هم اکنون تجمعات، ترددها و فعالیت های زیادی در جامعه صورت می گیرد که بسیاری از اصول بهداشتی در آن رعایت نمی گردد و بار آن به حوزه سلامت تحمیل می گردد.

چرا این آتش خاموش نمی گردد؟

دکتر محسن مصلحی در گفت و گو با تاریخ امپراطوری های ایران، اظهار کرد: بعد از سرایت ویروس کرونا در جامعه می خواهیم آن را مدیریت و کنترل کنیم، اما مثل این است که از وقوع آتش سوزی در مناطق مختلف پیشگیری نکنیم و بعد به آتش نشانی انتقاد کنیم که چرا آتش را خاموش نمی کنید!

دبیر شورای عالی نظام پزشکی کشور با بیان اینکه در مدیریت بیماری کووید-19 کوتاهی هایی شد که فقط به نظام سلامت بر نمی گردد، بلکه به دستگاه های دیگر بر می گردد، اضافه کرد: جامعه پزشکی در بحران کرونا هیچ کوتاهی ننموده و حتی قربانی این بحران شده اند.

هنوز فرصت جبران بعضی از اشتباهات است

وی با بیان اینکه بحران کرونا باعث خدشه دار شدن اعتماد عمومی شده و مردم احساس می نمایند قاطعیتی در مدیریت کرونا وجود ندارد، توضیح داد: طبیعتا هر زمان شفافیت کم باشد، مشارکت مردمی هم کمتر می گردد، بنابراین باید از راستا اشتباهی که رفتیم، برگردیم چراکه هنوز فرصت است، گرچه بخشی از خساراتی که دیدیم غیرقابل جبران است.

مصلحی گفت: اگر بهترین امکانات تشخیصی و درمانی را داشته باشیم، ولی سیل بیماری به طرف ما بیاید، کار چندانی نمی توانیم بکنیم و همچنان شاهد خسارت های انسانی به مردم و جامعه پزشکی که سرمایه های کشور هستند، خواهیم بود.

فضای بیرون از مطب ها را نمی توان کنترل کرد

دبیر شورای عالی نظام پزشکی کشور با اشاره به اینکه حدود 80 درصد مطب ها پروتکل های بهداشتی را به صورت کامل رعایت می نمایند، گفت: حدود 20 درصد ممکن است مشکلاتی داشته باشند که عمدتا کنترل آن از دست پزشک خارج و مربوط به فضای بیرونی مطب ها است.

مصلحی اظهار کرد: جامعه پزشکی بیشتر از دیگر افراد جامعه نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی برای پیشگیری از کرونا حساسیت دارد، این درحالی است که بعضی موارد از عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در مطب ها گزارش می گردد که ارتباط چندانی با پزشک ندارد و بیشتر مربوط به فضای فیزیکی و تجمع همراهان در اطراف ساختمان های پزشکان است.

وی با اشاره به مشکلاتی که در خصوص تجمع و عدم رعایت فاصله فیزیکی در اطراف مطب و ساختمان پزشکان وجود دارد، گفت: این مشکل برای تعدادی از پزشکانی که مراجعان زیادی دارند، به ویژه در مناطق خاصی از شهر که تعداد مطب ها زیاد است مشاهده می گردد، اما آنالیز های میدانی و صحبت هایی که با این پزشکان اجرا شده، نشان می دهد تعدادی از بیماران از خارج از شهر و با همراهانشان مراجعه می نمایند و بعضی حتی زودتر از باز شدن مطب می رسند. در این شرایط، پزشک حداکثر کاری که می تواند انجام دهد، پیش بینی تمهیدات لازم برای رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری در فضای داخلی مطب و اتاق انتظار است، اما این امکان و توانایی را ندارد که فضای بیرونی مقابل مطب، پیاده رو و خیابان را کنترل کند.

قائم مقام سازمان نظام پزشکی اصفهان با تاکید براینکه هیچ پزشکی این امکان و توانایی را ندارد که فضای بیرون از مطب خود را برای جلوگیری از تجمع مردم و عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی مدیریت کند، اضافه کرد: با بازدید از مراکز تجمع ساختمان های پزشکان در خیابان های پرتردد و شلوغ، معین می گردد که آیا مشکلاتی که در خصوص رعایت فاصله گذاری اجتماعی وجود دارد به پزشکان بر می گردد یا سایر دستگاه ها باید فکری برای این موضوع نمایند که در این شرایط چطور فضای مشاع، پله، پیاده رو و فضای مقابل مطب ها را می توان کنترل کرد.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه همه گیری کرونا به صورت ناگهانی و غیرمترقبه رخ داد، باید تدابیری برای جلوگیری از ازدحام در مقابل بعضی از ساختمان های پزشکی و مراکز تجمع پزشکان مثل نوبت دهی الکترونیک یا محدود کردن تعداد مراجعات در طول روز اندیشید.

ضرورت درمان بیماران سرپایی در مطب ها

مصلحی با اشاره به اینکه هم اکنون تمام بیمارستان ها درگیر درمان بیماران کرونایی شده اند، توضیح داد: در این شرایط باید پزشکان تا جایی که می توانند در مطب ها درمان بیماران غیر کرونایی مانند بیماران قلبی و کلیوی را انجام دهند، ضمن اینکه تعداد زیادی از پزشکان هم درگیر درمان بیماران کرونایی هستند، بنابراین نمی توانیم در این شرایط از بعضی پزشکان بخواهیم تعداد بیماران خود را کمتر نمایند، چون تعداد زیادی بیمار بدون ویزیت می مانند.

دبیر شورای عالی نظام پزشکی کشور از دستگاه های اجرایی خواست به یاری جامعه پزشکی بیایند تا انتقاداتی که هم اکنون برای رعایت پروتکل های بهداشتی در بعضی مطب های پزشکان وجود دارد، رفع گردد و اضافه کرد: جامعه پزشکی این آمادگی را دارد تا اقداماتی همچون فراهم کردن زیرساخت های نوبت دهی الکترونیک انجام گردد.

مطب ها جزو مراکز پرخطر نیستند

وی با اشاره به اینکه در بازدیدها و گزارشات دانشگاه های علوم پزشکی هرگونه اصلاحی مدنظر بوده، پیگیری نموده ایم و به همکاران جامعه پزشکی مرتب یادآور شده ایم و طبیعی است آنها نیز آمادگی و همکاری لازم را دارند، گفت: با وجود همه اقدامات اجرا شده، نمی توان مطب های پزشکان را از مراکز پرخطر انتقال کرونا دانست و اینکه گفته می گردد تعدادی از مبتلایان کرونا در فضاهای بهداشتی و درمانی مبتلا شده اند به هیچ عنوان درست نیست.

مصلحی با اشاره به اینکه در فضاهای بهداشتی و درمانی سرپایی به خاطر ترسی که وجود دارد نکات بهداشتی چه از سوی مردم و چه کارکنان این مراکز بیشتر رعایت می گردد، اضافه کرد: ضمن اینکه اطلاعاتی که از بیماران بستری در بیمارستان ها جمع آوری شده، نشان می دهد مبتلایان بیشتر از جاهایی که فکر آن را نمی نمایند مبتلا شده اند؛ مثل اماکن عمومی، حمل و نقل عمومی و فروشگاه ها و ... بنابراین ضمن اینکه بر رعایت پروتکل های بهداشتی توجه و تاکید زیادی داریم و نظارت های لازم هم انجام می گردد، اما معتقدیم مطب ها جزو مراکز پرخطر قلمداد نمی شوند.

رعایت پروتکل های بهداشتی در 80 درصد مطب ها

وی با اشاره به اینکه بازدیدهای به عمل آمده نشان می دهد حدود 80 درصد مطب ها پروتکل های بهداشتی را به صورت کامل رعایت می نمایند، گفت: حدود 20 درصد ممکن است مشکلاتی داشته باشند که همانطور که اشاره شد عمدتا کنترل آن از دست پزشک، خارج و مربوط به فضای بیرونی مطب ها است. شاید درصد بسیار کمی به اندازه کمتر از 5 درصد واقعا سهل انگاری هایی اجرا شده باشد. این درحالی است که اگر مشکل حادی در خصوص رعایت پروتکل های بهداشتی در مطب ها وجود داشت این موضوع قطعا خود را در آمار مبتلایان نشان می داد که تا به امروز چنین اتفاقی نیفتاده است.

دبیر شورای عالی نظام پزشکی کشور در ادامه با اشاره به اینکه هم اکنون نه داروی اختصاصی و نه واکسن برای کرونا وجود دارد، اظهار کرد: آنچه به خصوص در مراکز بستری برای بیماران تجویز می گردد، براساس پروتکل هایی است که وزارت بهداشت اعلام می نماید و اختصاصی نیست. داروهای ضدویروس دیگری که برای درمان بیماران تجویز می گردد، نیز براساس مطالعات توصیه شده است که گاهی تغییر می نماید.

تشخیص کرونا در بیماران سرپایی براساس علائم بالینی

وی گفت: در بخش درمان سرپایی، تشخیص بیماران عمدتا براساس علائم بالینی است و غالبا همکاران پزشک ما براساس علائم بالینی این بیماری را تشخیص می دهند، مگر در موارد خاصی که احتیاج به انجام آزمایشات تکمیلی باشد.

دبیر شورای عالی نظام پزشکی کشور به تشخیص کرونا براساس تست های پی سی آر اشاره و توضیح داد: باتوجه به شیوع بالای ویروس کرونا، اگر بخواهیم برای همه مراجعان تست پی سی آر انجام دهیم، نه امکان آن وجود دارد و نه اصلا احتیاجی به این کار است، در عین حال که هزینه بالایی به بیماران تحمیل می گردد.

وی اذعان کرد: پروتکل های علمی تاکید دارد پزشکان با مشاهده علائم خفیفی که در بیماران سرپایی وجود دارد توصیه به مراقبت های بیشتر، استراحت در منزل، تغذیه مناسب و نوشیدن مایعات فراوان نمایند تا در اصل ایمنی بدن فرد تقویت گردد. داروهایی هم در مرحله علائم خفیف تا متوسط به بیماران داده می گردد که براساس شرایط بیمار متفاوت است، در مجموع در خصوص این بیماران مثل سایر بیماری های سرپایی و غیرحاد عمل می گردد.

باید احتمال ابتلا به کرونا را درنظر بگیریم

مصلحی گفت: بنای کار پزشکان در شرایط کنونی و با توجه به شیوع بالای کرونا این است که در صورتی که بیماری با علائم تنفسی مراجعه کند، بدون اینکه باعث نگرانی شویم، باید احتمال ابتلا به کرونا را درنظر بگیریم تا در همان مراحل اول با استراحت و قرنطینه در منزل هم بیمار بهبود یابد و هم از سرایت بیماری جلوگیری گردد.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی باید از جامعه پزشکی تشکر کرد که به جای ایجاد ترس و وحشت در مردم، آرامش ایجاد می نمایند، اضافه کرد: البته این موضوع از دیدگاه اپیدمیولوژی، کمی تفاوت دارد؛ ولی در بخش تشخیص و درمان، علائم بالینی و حال عمومی بیمار مهم تر از هر چیزی است.

ترساندن بیماران دارای علائم خفیف درست نیست

قائم مقام سازمان نظام پزشکی اصفهان با اعتقاد به اینکه ترساندن بیمارانی که دارای علائم خفیف کرونا هستند به هیچ عنوان درست نیست، گفت: بعضی بیماران و البته بیشتر اطرافیان بیمار به خاطر وحشتی که ایجاد شده توقع دارند به سرعت مارک کرونا را به بیمار بزنیم، به این معنا که بیماری خطرناک و وحشتناکی دارد و باید بستری گردد، داروی گران قیمت تهیه کند و همه از او فاصله بگیرند! درحالی که پزشکان کوشش می نمایند به بیمار و اطرافیان بگویند بیمار کرونا دارد، ولی با رعایت دستورالعمل ها و توصیه های بهداشتی باید در منزل قرنطینه گردد تا بهبود یابد.

وی با تصریح براینکه در خصوص بیماران سرپایی دارای علائم خفیف کرونا، بیشتر از اینکه تاکید پزشکان بر انگ ویروس کرونا باشد، تاکید بر رعایت موارد بهداشتی و پیشگیری از سرایت بیماری است، گفت: اما گاهی این طور تلقی می گردد که بیماری از نظر پزشکان بی اهمیت است، درحالی که منطقی نیست با وجود تعداد مبتلایان و مرگ و میرهایی که در جامعه پزشکی هم رخ داده، پزشکی باشد که کرونا را جدی نگیرد. ضمن اینکه اگر فردی با ادله کافی اثبات کند تشخیص درستی از سوی پزشک در خصوص ابتلا به کرونا صورت نگرفته، می تواند مثل بقیه بیماری های دیگر به سازمان نظام پزشکی یا مراجع دیگر مراجعه کند و پرونده پزشکی او آنالیز گردد.

مصلحی با تاکید براینکه به جای وحشت از کرونا، باید مراقب باشیم، گفت: وحشت مسئله ای را حل نمی نماید، در عین حال که استرس، ایمنی بدن فرد را پایین می آورد و ممکن است عوارض دیگری به دنبال داشته باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "چرا این آتش خاموش نمی گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا این آتش خاموش نمی گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید