ریچارد فلانگان: چیزی که یک نویسنده احتیاج دارد، شجاعت دیوانه وار است

به گزارش تاریخ امپراطوری های ایران به نقل از لیت هاب، ریچارد فلاناگان نویسنده، روزنامه نگار و کارگردان اهل تاسمانی استرالیا یکی از بهترین رمان نویسان عصر کنونی تا به امروز بیش از هشت رمان نوشته است که یکی از این رمان ها به نام جاده باریک در عمق شمال برایش جایزه 50هزار پوندی من بوکر را در سال 2014 میلادی به ارمغان آورد. فلاناگان مقالات مستند بسیاری نیز درباره محیط زیست نوشته است. آخرین رمان این نویسنده معاصر استرالیایی با عنوان دریای زنده رویاهای بیداری از سوی انتشارات آلفرد ای. کناف منتشر شده است که گفتگوی زیر به بهانه همین رمان اجرا شده است:

ریچارد فلانگان: چیزی که یک نویسنده احتیاج دارد، شجاعت دیوانه وار است

دریای زنده رویاهای بیداری عنوان تازه ترین رمان شما به طور اتفاقی خلق شد. جایی گفته بودید برای نوشتن داستان دیگری به جزیره ماتسوکر رفته بودید که این داستان خلق شد؛ چون طبیعت آنجا باعث خلق این داستان شده بود. چرا فکر می کنید این رمان آنجا رخ داده است. به طور کلی چنین اکسیری برای یک نویسنده از کجا ناشی می گردد؟

زیاد ایده خاصی درباره این سوال ندارم؛ چون هر نویسنده برای خلق داستان هایش روش های خاص خودش را دارد. برترین چیزی که درباره نوشتن می گردد گفت، این است که این مسئله هیچ ارتباطی با قدرت یا پول ندارد. یعنی نوشتن درباره موضوعات مختلف بیشتر به شجاعت دیوانه وار نویسنده دارد که از شکست هایش نترسد. نویسنده بیشتر از نوشتن باید به چیزی بی نهایت و هدفی برتر فکر کند و هرچند در بسیاری مواقع رسیدن به این هدف ممکن نیست؛ ولی حداقل داستان جذابی خلق خواهد نمود.

چه موقع نوشته ای کار نمی کند. گفته بودید که برخی از نوشته ها و داستان ها کار نمی کند. یعنی چه؟ چرا این اتفاق می افتد؟

اگر داستانی مورد پسند نویسنده نباشد به طور حتم خواننده نیز آن را نخواهد پسندید. رمان هرچه که می خواهد باشد؛ اما نباید موجب افسردگی مخاطب گردد. کارآیی هر نوع رمان در هر ژانری این است که بتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند و اگر این ارتباط نباشد هیچ کارکردی نخواهد داشت.

جایی گفته بودید که نمی خواهد رمان آخرتان با عنوان داستان محیط زیست برچسب بخورد. چرا؟

خب به این دلیل است که قبل از خواندن آن پیش داوری درباره آن ایجاد خواهد شد؛ و وقتی خواننده نتواند موضوع مورد نظر را درک کند، کیفیت رمان را کم ارزیابی خواهد نمود. به عبارتی نمی خواهم داستان هایم قبل از خوانده شدن قضاوت شوند.

برترین توصیه ای که می توانید به نویسندگان جوان داشته باشید.

برای خوانندگان کتاب توصیه دارم بیشتر کتاب بخوانند؛ ولی به نویسندگان می گویم که بیشتر از آن ها بخوانند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "ریچارد فلانگان: چیزی که یک نویسنده احتیاج دارد، شجاعت دیوانه وار است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ریچارد فلانگان: چیزی که یک نویسنده احتیاج دارد، شجاعت دیوانه وار است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید