روستای کندوان ، سفر در قلب صخره های کاپادوکیای ایران

به گزارش تاریخ امپراطوری های ایران، تصاویر کاپادوکیا را می بینید و دلتان می خواهد در یک روستای صخره ای تعطیلات خود را بگذرانید؟ کاپادوکیای ایران را دیده اید؟ روستای کندوان همان کاپادوکیای ایران است. در رشته کوه های سهند در منطقه ای ییلاقی و زیبا در آذربایجان شرقی و شهرستان اسکو، روستایی وجود دارد که معماری طبیعی و خاص آن موجب معروفیت دنیای اش شده است. نام این روستا کندوان است که سالانه 300 هزار دنیاگرد را به خود جذب می نماید؛ روستایی تاریخی که یکی از سه روستای صخره ای دنیا است.

روستای کندوان ، سفر در قلب صخره های کاپادوکیای ایران

روستای کندوان با قدمتی حدود 7000 سال، به علت ویژگی معماری منحصر به فرد آن که در دل صخره واقع شده در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. در این مطلب، تاریخ امپراطوری های ایران به معرفی این روستای تاریخی می پردازد تا راهنمای بوم گردان برای سفر به این منطقه تاریخی مجذوب نماینده باشد.

تاریخ در روستای کندوان

بعضی بر این باور هستند که قدمت روستای صخره ای کندوان به دوره های قبل از اسلام بازمی گردد

در بعضی از روایات و داستان های مربوط به تاریخ این منطقه نقل شده است که ساکنان روستایی بنام حیله ور در 2 کیلومتری غرب کندوان نخستین کسانی بودند که در قرن هفتم هجری قمری برای در امان ماندن از حمله مغول ها به دشتی در مقابل کندوان فعلی مهاجرت کردند که به تدریج حفاری های درون این دشت و ایجاد پناهگاه موجب شکل گیری این روستا شد. البته بعضی هم بر این باور هستند که قدمت روستای صخره ای کندوان به دوره های قبل از اسلام بازمی گردد. امروزه کندوان از اهداف مهم توریستی آذربایجان شرقی است.

داستان گدازه هایی که روستای کندوان را شکل دادند

117 خانواده در روستای کندوان زندگی می نمایند

می گویند اصلی ترین و مهم ترین عوامل پیدایش روستای کندوان مربوط به گدازه های کوه سهند است که فعالیتش حدود 140 سال پیش به سرانجام رسیده است و روستای کندوان و شکل خانه هایش به جای مانده فعالیت آتشفشان کوه سهند است.

با وجود آنکه در درون تپه های بلند روستای کندوان که ارتفاع آن ها بیش از 40 متر است، صدها انبار و اتاقک دیدنی حفر شده اما آن چه که باعث جذب توریست به این منطقه شده و هویت باستانی به روستای کندوان داده است وجود منازل مسکونی در درون توده های مخروطی و هرمی شکل صخره ای است. اجزای این منازل شامل تنور، اناق ها، صندوق ها و … است و قطر دیوارهایش معمولا حدود 2 تا 3 متر است.

چشمه آب معدنی کندوان نیز از جاذبه های این روستا محسوب می گردد. آب این چشمه بسیار سبک بوده و برای درمان بیماری های کلیوی بسیار مفید است. روستای کندوان بعلاوه دارای بازارچه و نمایشگاه های متعدد گیاهان دارویی، صنایع دستی و آثار تاریخی است. 117 خانواده در این روستا زندگی می نمایند. می گویند که به علت شباهت روستا به کندوی زنبور عسل، به آن کندوان می گویند.

سفر به روستای کندوان

ایجاد اقامتگاه های بوم گردی در کندوان اتفاقی مثبت بوده و باعث توسعه روستا شده است اما بعضی معتقدند پیشبرد اهداف بوم گردی در این منطقه نیازمند ایجاد زیرساخت ها و تامین نیازهای اولیه منطقه ای در این روستا است؛ به عنوان مثال یکی از عمده مسائل در این روستا نبود پارکینگ مناسب برای خودروهای توریستان است. ساکنان روستا معتقد هستند که تا این مساله حل نگردد و توریستان جای مناسبی برای پارک ماشین هایشان نداشته باشند تمایلشان برای بازدید از این روستا به طور شخصی و نه با تور کم خواهد شد.

البته بخش مثبت حضور توریستان در روستای کندوان این است که امرار معاش آنها به وسیله فروش محصولات بومی چون عسل، گردو و .. و بعلاوه صنایع دستی بومی منطقه تامین می گردد که با سر و سامان دادن به بازارچه صنایع دستی می توان باعث رونق آن شد.

پس در برنامه سفرهای پیش روی خود سری به این روستا در دل دامنه های سهند سرفراز بزنید که برخلاف گذشته کندوهای صخره ای آن را به اقامتگاه های بوم گردی تبدیل نموده تا با ایجاد محلی برای سرگرمی توریستان عامل کسب عایدی برای روستاییان هم گردد.

چرا باید کندوان را ببینیم ؟

بازدید از روستای کندوان تبریز، فراتر از یک سفر معمولی برای شما خواهد بود. کندوان در نوع خود یک روستای بسیار منحصر به فرد محسوب می گردد. روستایی که فرهنگی به خصوص دارد و حتی معماری خانه های مردم کندوان نیز منحصر به خودشان است. در سفر به روستای کندوان، می توانید با صفحه ای نو از فرهنگ مردم ایران آشنا شوید خانه هایی را ببینید که شاید پیش از آن مشابه آن را ندیده باشید و با مردمی رو به رو شوید که قلبی به زلالی آینه دارند. اما از مسائل فرهنگی کندوان و ظاهر منحصر به فرد آن که بگذریم، باید به طبیعت کوهستانی و مثال زدنی آن اشاره کنیم. همانطور که گفتیم، کندوان تبریز در منطقه ای کاملا کوهستانی واقع شده است و شش ماه سال را در یخبندان به سر می برد.

مردم این روستا هنوز استفاده زیادی از ماشین آلات صنعتی ندارند و به همین دلیل خبری از دود و آلودگی در این منطقه نیست. هنوز هم می توانید همچون روزهای خوش گذشته، در این منطقه از اکسیژن خالص بهره ببرید و چند سال جوان شوید! در کوچه و پس کوچه روستای کندوان هنوز بوی نان تازه از تنورهای خانگی مردم روستا به مشام می رسد. صدای پرندگان شما را سر مست می نماید و می توانید در زمان خستگی و دل تنگی، سری به دشت های سرسبز آن بزنید و جانی دوباره بگیرید. روستای کندوان تبریز را می توان نگینی بر انگشت طبیعت کوهستانی تبریز دانست.

روستای کندوان

دیدنی های روستای کندوان

  • خانه هایی در دل کوه

زمانی که به روستای کندوان برسید، در درجه اول، خانه هایی بسیار عجیب که پیش از آن مثالش را ندیده اید، نظر شما را به خود جلب می نمایند. خانه هایی که در دل سنگ ساخته شده اند و شاید قدمت آنها به هزاران سال پیش باز می گردد! نکته جالب توجه اینجاست که هنوز هم مردم روستایی در همین خانه های سنگی زندگی می نمایند. خانه هایی که در دل کوه کنده شده اند، به نوبه خود بسیار منحصر به فرد هستند و شکل خاصی به روستای کندوان بخشیده اند. بسیاری از توریستان این موقعیت را غنیمت می دانند و کنار این خانه های سنگی، تصاویر یادگاری زیادی می گیرند. بعلاوه باید بدانید که در بسیاری از مواقع، روستاییان شما را به داخل منزل خود راه می دهند و می توانید حس حضور در خانه های صخره ای را نیز تجربه کنید و خاطره ای بی نظیر را از این سفر همراه خود ببرید.

خانه هایی در دل کوه

طبیعت بکر و بی نظیر کندوان

کندوان در منطقه ای کاملا کوهستانی واقع شده است و طبیعت اطراف آن را می توان یکی از زیباترین و بکرترین منظره ها طبیعی تمام ایران دانست. کسانی که عاشق طبیعت گردی و لذت بردن از منظره ها طبیعی هستند، می توانند ساعت ها در دل طبیعت پیاده روی نمایند و از منظره ها مختلف لذت ببرند. بعلاوه برای افرادی که در حوزه ورزش کوهنوردی و صخره نوردی مهارت دارند، ارتفاعات کندوان می تواند گزینه بسیار مناسبی باشد.

طبیعت بکر و بی نظیر کندوان

اقامت در کندوان

اقامت در کندوان تا همین چند سال پیش، تنها در خانه های با صفای مردم روستایی منطقه امکان پذیر بود. اما از مدتی قبل، شاهد حضور هتلی با نام هتل صخره ای لاله کندوان هستیم که مکانی بسیار زیبا و در عین حال بکر و روستایی را برای اقامت مسافران در نظر گرفته است. اگر ترجیح می دهید که در اماکنی با امنیت بیشتر اقامت داشته باشید، هتل پنج ستاره صخره ای لاله کندوان می تواند گزینه بسیار مناسبی برای شما باشد. جالب است بدانید که در بعضی از اتاق های هتل لاله، جکوزی هایی با آب معدنی وجود دارند که برای درمان درد های رماتیسمی و عضلانی بسیار مفید خواهند بود. بعلاوه طراحی این اتاق ها کاملا بر اساس خانه های روستایی منطقه بوده و می توانید حس زندگی در خانه های صخره ای را با اعماق وجود تجربه کنید.

اقامت

سوغات روستای کندوان

کندوان یک منطقه روستایی است و همانطور که انتظار می رود، بیشتر سوغات آن را محصولات کشاورزی تشکیل می دهند. اگر قصد دارید برای دوستان و آشنایان خود از سفرتان سوغاتی بیاورید، بهتر است عسل کندوان را انتخاب کنید. عسل کندوان عسلی کوهی و کاملا طبیعی است که طعمی بسیار شیرین و منحصر به فرد دارد. اما علاوه بر عسل، می توانید به سراغ خرید زرد آلو، آلبالو، لواشک و بعضی انواع خشکبار مثل گردو نیز بروید. جالب است بدانید که آب معدنی کندوان را نیز به صورت بسته بندی شده در داخل روستا می فروشند. شما می توانید این آب معدنی را نیز به عنوان سوغات همراه خود ببرید. علاوه بر آن، مردم خوش ذوق کندوان، جاجیم و گلیم های دست بافت بسیار زیبایی نیز فراوری می نمایند که با خرید آنها هم می توانید به صنعت مردم منطقه یاری کنید و هم از کیفیت و زیبایی آن لذت ببرید.

اطلاعات بازدید از روستای کندوان

آدرس روستای کندوان: آذربایجان شرقی، تبریز، شهر اسکو، روستای کندوان

ساعت بازدید: 24 ساعته

هزینه بازدید: رایگان

برترین فصل سفر به کندوان

برترین فصل سفر به کندوان

کندوان منطقه بسیار سردی است و حتی تا اردیبهشت و اوایل خرداد هم سرد است. برترین فصل سفر به این منطقه تابستان و تا اواخر شهریور است.

منبع:سـفـرزون

منبع: دیجیاتور

به "روستای کندوان ، سفر در قلب صخره های کاپادوکیای ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای کندوان ، سفر در قلب صخره های کاپادوکیای ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید