خط قرمزهای کوله پشتی

به گزارش تاریخ امپراطوری های ایران، با توجه به اینکه کوله پشتی، مناسب ترین وسیله برای حمل لوازم مدرسه حساب می آید اما عدم رعایت بعضی نکات که به وسیله متخصصان ارایه شده، تهدیدی برای سلامت ستون فقرات، عضلات است و موجب ایجاد ناهنجاری های اسکلتی در دانش آموزان می شود که توجه به این نکات لازم است.

خط قرمزهای کوله پشتی

خط قرمزهای کوله پشتی

نویسنده: ناصر کاملیان

با توجه به اینکه کوله پشتی، مناسب ترین وسیله برای حمل لوازم مدرسه حساب می آید اما عدم رعایت بعضی نکات که به وسیله متخصصان ارایه شده، تهدیدی برای سلامت ستون فقرات، عضلات است و موجب ایجاد ناهنجاری های اسکلتی در دانش آموزان می گردد که توجه به این نکات لازم است.

انتخاب کوله پشتی مناسب

اندازه: کوله پشتی باید متناسب با جثه دانش آموز تهیه گردد و از خرید کوله پشتی در اندازه های عظیم (مخصوص عظیمسالان) برای بچه ها به طور جدی خودداری گردد.

جنس: کوله باید از نوع سبک باشد که خود موجب اضافه وزن نگردد. انجمن کایروپراکتیک انتاریو در کانادا، کوله هایی از جنس وینیل یا کاموایی را توصیه می نماید.

بند: بند کوله پشتی باید اسفنجی، پهن (5 تا 10 سانتی متر) قابل انعطاف و قابل تنظیم باشد. بند نازک به رگ های خونی و عصبی ناحیه، آسیب وارد نموده و احتمال ایجاد دردهای مزمن عصبی و ناراحتی های پوستی را افزایش می دهد.

طرز قرار گرفتن کوله پشتی

همان طور که از نام کوله پشتی معین است محل قرارگیری آن در ناحیه پشت می باشد، به گونه ای که کوله از ناحیه آخرین مهره کمری که به موازات خط ناف در نقطه پشتی قرار گرفته است، پایین تر نیاید.

دانش آموزان باید از هر دو بند کوله در هر دو شانه استفاده نمایند، به طوری که بندهای کوله پشتی به صورت متقارن تنظیم گردد تا از خم شدن تنه دانش آموز به یک سمت و ایجاد انحراف در ستون فقرات جلوگیری گردد.

وجود علایمی مانند انحراف شانه ها به طرف جلو، ایجاد قرمزی روی پوست افراد و به جا ماندن آثار بند کوله پشتی و افت بیش از حد کوله به سمت پایین بیانگر استاندارد نبودن کوله پشتی است.

وزن مناسب کوله پشتی

وزن کوله پشتی باید حداکثر 15 درصد از وزن دانش آموزان را شامل گردد که این اندازه در دانش آموزان ابتدایی به 10 درصد می رسد. برای مثال وزن کوله پشتی به همراه وسایل موجود در آن برای دانش آموزان ابتدایی حدود دو تا سه کیلوگرم و برای دانش آموزان مقطع هدایت و دبیرستان حدود هفت تا 10 کیلوگرم است.

توصیه می گردد هنگام بلند کردن کوله پشتی به جای کمر، زانوها خم شوند و کتاب های سنگین تر در مرکز ثقل کوله (پایین تر) و نزدیک به پشت فرد قرار گیرد. برای کاهش آسیب های وارده از حمل کوله پشتی، می توان قبل از استفاده آن را روی میز قرار داده و با یاری یک نفر آن را به دوش انداخت. کوله پشتی هایی که کمر دارند فشار ناشی از سنگینی کوله ها را کاهش می دهند و بعلاوه کوله های جیب دار، امکان توزیع وسایل و در نتیجه پخش وزن بار را بیشتر می نمایند.

بهتر است والدین هر شب کیف فرزندان به ویژه دانش آموزان مقطع ابتدایی را کنترل نموده و وسایل اضافی را از کیف خارج نمایند.

کوله پشتی و طرز راه رفتن

دانش آموزانی که تمرینات ورزشی انجام می دهند و از عضلات قوی برخوردارند در برابر حمل کوله پشتی به مراتب کمتر آسیب می بینند.

متخصصان توصیه می نمایند افراد هنگام حمل کوله پشتی باید مناسب ترین حالت را به خود گرفته و سینه رو به جلو و شانه ها رو به عقب قرار گیرد. حداکثر زمان برای حمل کوله پشتی 30 دقیقه است و در صورتی که بیش از 30 دقیقه طول بکشد باید آن را سبک تر کرد.

بهتر است والدین کوله پشتی هایی را تهیه نمایند که علاوه بر این نکات دارای چرخ متحرک و دسته قابل تنظیم باشد.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "خط قرمزهای کوله پشتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خط قرمزهای کوله پشتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید