بررسی تکنولوژی های شگفت انگیز فورتزا هورایزن 5؛ شاهکار نسل نهمی

به گزارش تاریخ امپراطوری های ایران، سبک مسابقه ای (Racing) از همان ابتدای ماجرا یکی از شگفت انگیزترین پدیده ها در صنعت بازی های ویدیویی بوده و مخاطبان همیشه عاشق تماشای خودروهای پرزرق و برق و پرجزییات حین حرکت روی جاده های مجازی بوده اند. همچنان که بازی ها نسل به نسل پیشرفت کردند و کنسول های تازهتر راهی بازار شدند، رانندگی در بازی های ویدیویی نیز اشکال متفاوتی به خود گرفت - از فیزیک های بهبودیافته و واقع گرایانه گرفته تا معماری گرافیکی زیباتر که ارتباط با دنیای بازی ها را تسهیل کرده است. با ورود به نسل نهم کنسول ها، عرضه بازی های مسابقه ای تازه نیز اجتناب ناپذیر به نظر می رسید و شرکت ها و توسعه دهندگان باید نشان می دادند دلیل واقعی کوچ به ایکس باکس سری ایکس/اس و پلی استیشن 5 چیست. از زمان Project Gotham Racing تا فورتزا موتوراسپرت و فورتزا هورایزن، مایکروسافت به خوبی این موضوع را درک کرده و استودیو Playground Games با عرضه قسمت پنجم فوراتز هورایزن به بهترین شکل ممکن نشان می دهد ایکس باکس سری ایکس و اس چه قابلیت های استثنایی و شگفت انگیزی دارند.

بررسی تکنولوژی های شگفت انگیز فورتزا هورایزن 5؛ شاهکار نسل نهمی

ساختار تعریف کننده سری فورتزا هورایزن حاصل تلفیق رانندگی و اکتشاف در دنیا های باز است. بازیکنان در نقشه ای گسترده رها می شوند که پر از رویدادها و مسابقات متنوع است و شرکت در این رویدادها به بازیکنان اجازه می دهد پشت فرمان گستره وسیعی از خودروهای درجه یک دنیا بنشینند. فورتزا هورایزن برای به ثمر نشاندن ایده های جاه طلبانه و همیشگی خود، از محیط های بزرگ و صد البته چشم نواز و واقع گرایانه استفاده کرده تا همزمان جزئیات و زیبایی خودروها و چشم اندازهای اطراف مورد توجه قرار گیرد.

حال فورتزا هورایزن 5 موارد ذکر شده را بهتر از تمام قسمت های قبلی فرانچایز انجام می دهد؛ خودروها و محیط اطراف پرجزئیات تر از همیشه طراحی شده اند و اجسام در فواصل دور نیز همچنان غنی و متناسب به نظر می رسند. سایت دیجیتال فاندری باور دارد این بازی یکی از شگفت انگیزترین عناوین ساخته شده از لحاظ بصری است. در واقع قسمت پنجم فورتزا هورایزن علاوه بر به رخ کشیدن قدرت تحسین برانگیز کنسول های تازه ایکس باکس، روی کنسول پایه ایکس باکس وان هم به شکل عجیبی خوب اجرا می گردد. می توان به جرات گفت این جاه طلبانه ترین بازی میان نسلی و شاهکاری با مقیاس بزرگ است.

اما اگر بخواهیم تخصصی تر به ماجرا نگاه کنیم، اصولا شش نسخه مختلف کنسولی از بازی فورتزا هورایزن 5 وجود دارد. ایکس باکس وان بازی را با رزولوشن 1080p و 4x MSAA (با رزولوشن پویایی که بعضا تا 810p پایین می رود) اجرا می کند که باوجود حذف قابلیت های گرافیکی مختلف همچنان راضی کننده است. حالا ایکس باکس وان ایکس چطور؟ رزولوشن 4K بومی با رزولوشن پویایی که در بدترین حالت به 1600p می رسد. اینجا هم دوباره از تنظیمات 4x MSAA استفاده شده اما بسکمک از قابلیت های گرافیکی بازی در نسخه ایکس باکس وان ایکس حضور دارند. بد نیست بدانید هر دو نسخه ای که تا به امروز نام بردیم به صورت 30 فریم بر ثانیه اجرا می شوند و تقریبا هیچ افت فریم قابل توجهی در آن دیده نشده است.

روی کنسول های تازهتر ایکس باکس، ما شاهد حضور دو حالت مختلف هستیم: حالت عملکردمحور (performance mode) و حالت کیفیت محور (quality mode). سری اس حالت کیفیت محور را با رزولوشنی مابین 1400p و 1080p اجرا می کند و در حالت عملکردمحور هم این ارقام به 1080p و 810p می رسد. با این حال سری ایکس کاملا در دنیای متفاوتی سیر می کند و وقتی برترین کیفیت را از آن بخواهید، با رزولوشن 4K بومی روبه رو می شوید و حالت عملکردمحور هم به طور کلی با همین رزولوشن اجرا می گردد اما گهگاه برای ثابت نگه داشتن نرخ فریم تا 1600p کاهش می یابد. یک بار دیگر، تنظیمات 4x MSAA روی کنسول های تازه پیاده شده و از این نظر تفاوتی میان هیچ یک از کنسول های ایکس باکس نیست.

اگرچه نباید فراموش کرد که مقیاس بندی های بسیار بیشتری از نرخ فریم و رزولوشن وجود دارد. به صورت کلی سه سطح مختلف از کیفیت بصری وجود دارد. ایکس باکس وان اس روی پایین ترین سطح قرار گرفته و نسخه ای راضی کننده از لحاظ گرافیکی است - تکنولوژی های تازه بازی روی آن پیاده شده، محتوا کامل است و اجرای آن هیچ مسئله ای ندارد اما مشخصا با برترین و بالاترین سطح طرف نیستیم. ایکس باکس وان ایکس فقط نسخه ای با رزولوشن بیشتر نیست، بلکه تجربه ای بسیار غنی تر ارائه می دهد و گرافیک آن مثل حالت عملکردمحور روی ایکس باکس سری ایکس و اس است؛ فقط با این تفاوت که نرخ فریم نصف شده. حالت کیفیت محور در کنسول های تازه ایکس باکس دنیای منحصر به فرد و غیر قابل مقایسه ای دارد و سطح جزئیات در آن بی نظیر و محسورکننده است. اگر حالت کیفیت محور سری اس را سطح دوم همان مقیاس بندی گرافیکی و بصری بدانیم، در سری ایکس وارد سطح سوم شده ایم که با تکنولوژی های خاص تجربه ای کاملا مجزا محسوب می گردد - امری که با پی سی های رده بالا نیز قابل دسترسی است.

طبق صحبت های توسعه دهندگان بازی در پلی گراند گیمز، فورتزا هورایزن 5 با اینکه جلوه های بصری را به مرز واقعیت نزدیک کرده اما همچنان به خاطر پشتیبانی از کنسول های نسل هشت کمی محدود شده و به بالاترین حد پتانسیل خود نرسیده است. در نتیجه، علی رغم شگفتی دستاوردهای فعلی، می دانیم فضای برای پیشرفت و رشد بازی ها بسته نیست. اگر بخواهیم منصف باشیم، چنین پیشرفت هایی در گذشته هم مشاهده شده؛ حین پژوهش برای همین مقاله، من به سراغ فورتزا هورایزن 2 (محصول 2014) روی ایکس باکس وان رفتم و با اینکه قسمت دوم در زمان خود یک دستاورد بصری خارق العاده بود، سه قسمت بعدی بازی روی همان کنسول از نظر جزئیات، افکت ها و… یک دنیا تفاوت داشتند.

هسته بازی خودروهایی هستند که شما می رانید. فورتزا هورایزن 5 خوردوهای متنوع و بی شماری دارد و علی رغم شگفتی و جزئیات فوق العاده محیط بازی، نمی توان آن را با جزئیاتِ کار شده روی خودروها قابل مقایسه دانست. شما حین انتخاب خودروی مورد نظرتان انتخاب های بسکمک در اختیار دارید و اینجاست که می توان دلیل حقیقی همکاری پلی گراند گیمز با Turn 10 را فهمید. Turn 10 سازنده بازی های فورتزا موتوراسپرت است که همیشه روی شبیه سازی دقیق خودروها تمرکز داشته. این همکاری هم بدان معناست که پلی گراند گیمز توانسته مستقیما از تمامی خودروهای سری موتوراسپرت در قسمت پنجم فورتزا هورایزن استفاده کند.

با این حال پلی گراند گیمز اجازه ایجاد تغییر در طراحی خودروها را داشته و بسکمک از آن ها را به سلیقه خود دستخوش تغییر کرده است. یکی از تحسین برانگیزترین بخش های سری فورتزا هورایزن نیز دقیقا حاصل همین اتفاق است: پلی گراند گیمز همیشه خودروهای مسابقه ای و پرجزئیات را برمی دارد و با دنیای گسترده و باز خود تطبیق می دهد. حین بررسی خودروهای بازی، دیجیتال فاندری کارش را ابتدا با خودروهای تازه و انحصاری فورتزا هورایزن 5 شروع کرد - بسکمک از خودروهای موجود در بازی قبلا در فورتزا موتوراسپرت 7 و فورتزا هورایزن 4 حضور داشته اند اما تعداد قابل توجهی مدل تازه نیز وجود دارد.

یکی از خودروهای تازهی که به فورتزا هورایزن 5 اضافه شده تویوتا سوپرا است - خودرویی حاصل همکاری میان تویوتا و بی ام دابلیو. رنگی که این خودرو در بازی دارد بسیار بی نقص و واقع گرایانه کار شده و پلی گراند گیمز با استفاده از یک تکنولوژی تازه در زمینه نورپردازی و انعکاس نور، به آن رنگ و بویی منحصر به فرد بخشیده است. به عنوان مثال وقتی به منطقه ها اطراف سپر نگاه می کنید، می توانید تفاوت دقت سایه ها و نوری که از آن منعکس می گردد را متوجه شوید. این قابلیت گرافیکی تازه با ظرافت خاصی جلوه های بصری بازی را بهبود می بخشد و روی کنسول پایه ایکس باکس وان در دسترس نیست.

وقتی این خودرو را در فورتزا ویستا (Forza Vista) یا حین استفاده از حالت عکاسی (Photo Mode) در برخی منطقه ها می بینید، تکنولوژی رهگیری پرتو در حالت کیفیت محور ایکس باکس سری ایکس و اس فعال شده و شما می توانید انعکاس نور و تصویر نماهای اطراف را به وضوح در آینه یا سطوح براق دیگر ببینید - مشخصا دیدن این چیزها در بازی با چشم خودتان تجربه بسیار متفاوتی است. از سوی دیگر جزئیاتی که در بافت های تایر خودرو یا حتی دیسک ترمز به کار رفته واقعا تحسین هر مخاطبی را برمی انگیزد. فضای داخلی خودروها هم با اینکه تفاوت فاحشی با فورتزا موتوراسپرت 7 ندارد اما نورپردازی بهتر و بافت های متراکم تری دریافت کرده است. همه چیز از دکمه های روی فرمان گرفته تا اعداد هک شده روی دنده بسیار واقعی و مجذوب کننده به نظر می رسد.

همه این ها در مورد خودروهای دیگر بازی نیز صدق می کند و تمام آن ها جزئیات فوق العاده ای دارند؛ حتی اگر در طول بازی به خودروهای حاضر در خیابان و جاده دقت کنید، متوجه طراحی پرجزئیات و عالی آنان می شوید. بدون تردید حین رانندگی و مسابقه در سرعت های بالا، سطح جزئیات یا همان Level of Detail بازی به روش های خاصی مدیریت می گردد که اصلا چیز بدی نیست. با این حال، روی ایکس باکس سری ایکس و حالت کیفیت محور، این مورد هم به کلی نامرئی بوده و شاهد کوچک ترین تغییرات یا ترفندهایی نیستیم. خودروها تنها بخشی از تجربه بصری بازی هستند و محیط اطراف به همان اندازه اهمیت دارد. از جمله نقاط قوت سری فورتزا هورایزن طراحی مکان های دیدنی و شگفت انگیزی بوده که برای اکتشاف کاملا آزاد هستند. باید اعتراف کرد مکزیک یکی از برترین انتخاب های ممکن در این فرانچایز بوده و تکنولوژی روز هم به خوبی از آن پشتیبانی می کند.

مقیاس بازی به قدری وسیع است که تا به امروز در سری ندیده بودیم، اما برای درک بهتر این مقیاس شگفت انگیز، بهتر است به سراغ بخش های کوچک تر برویم. هدف پلی گراند گیمز طراحی بازی به سبکی نبوده که تنها در سرعت 200 کیلومتر بر ساعت راضی کننده و مجذوب کننده به نظر برسد؛ فورتزا هورایزن 5 حتی زمانی که با سرعت 5 کیلومتر بر ساعت حرکت می کنید نیز فوق العاده چشم نواز، زیبا و به شکلی جنون آمیز، پر از جزئیات است. سطح جاده به همان اندازه که در یک بازی رانندگی انتظار دارید دقیق است، اما برای اولین بار از یک تکنولوژی به نام نقشه انسداد اختلاف منظر یا به اختصار POM در حالت کیفیت محور سری ایکس استفاده شده. این تکنولوژی به واقعی تر شدن هرچه بیشتر سطح جاده - از آسفالت گرفته تا سطوح خاکی و گلی - کمک می کند.

یک تکنیک قابل قیاس دیگر هم در ساخت بافت ها برای حالت کیفیت محور به کار گرفته شده که نقشه مرحله مخروطی (CSM) نام دارد. اگر حین بازی توقف کنید، وارد حالت عکاسی شوید و روی یک آجر کوچک زوم کنید، متوجه عمق و جزئیات باورنکردنی آن می شوید. حال زمان سفر در منطقه ها خاکی و آفرود، سطح جزئیات تحسین برانگیزتر می گردد. توسعه دهندگان از علم هندسه جهت طراحی زمین نواحی مختلف استفاده کرده اند تا عمق تصاویر افزایش یابد. زمین نواحی جنگلی پر شده از مخروط کاج، برگ درختان و گیاهان متنوع، سوزن کاج و شاخه های کوچک و بزرگ که همه جا پخش هستند. سایه های فضای تصویر (Screen-space Shadows) نیز جهت برجسته سازی گیاهان کوچک با هنر خاصی به کار گرفته شده است.

اصولا، آنچه ما می بینیم نتیجه سیستم دستور پخت پلی گراند گیمز است؛ در این سیستم چندین لایه از بافت های متنوع باهم ترکیب و بعد در سرتاسر منطقه ها بازی پخش می شوند. ایکس باکس سری ایکس در حالت کیفیت محور حدبیشتر پنج لایه بافتی دارد تا فضاها به پیچیده ترین شکل ممکن به تصویر کشیده شوند. موقع رنگ آمیزی چشم انداز ها، نتیجه کلیت کار نیز مد نظر توسعه دهندگان بوده است. مثلا اینکه چمن دقیقا کجا قرار می گیرد و چه تاثیری روی فیزیک خودروها هنگام رانندگی می گذارد. در مجموع، ترکیبی از تولید رویه ای و سیستم دستور پخت به هنرمندان اجازه داده به سرعت (اما با دقت فراوان) محیط هایی بسیار واقع گرا و زیبا خلق کنند. سپس سیستم شاخ و برگ درختان (Foliage) وجود دارد - توسعه دهندگان شمایل و همچنین واکنش درختان و گیاهان نسبت به اتفاقات محیطی یا برخورد بازیکن با آن ها را بهبود بخشیده اند. اول از همه، یک سیستم نفوذ نور کاملا تازه روی بازی پیاده شده که روی نحوه عبور اشعه های نور از برگ گیاهان و درختان تمرکز دارد. از سوی دیگر سیستم انعطاف Foliage بهبودهای چشم گیری به خود دیده و اکنون انواع مختلف درختان به شکل متفاوتی در روبروه با باد و طوفان خم می شوند. راستی، سیستم وزش باد هم چند مرحله ارتقاء پیداه کرده است. بدون شک، یکی از زیباترین چشم انداز ها فورتزا هورایزن 5 زمانی شکل می گیرد که طوفان از راه می رسد. این بازی به شکل کاملا دقیقی چرخه و سیستم آب و هوایی را شبیه سازی کرده است.

یکی دیگر از پیشرفت های کلیدی در فورتزا هورایزن 5 در اتکای آن به بافت های محیطی دقیق تر - به ویژه سطوح سنگی - نهفته است. اینگونه درک و ارتباط بصری مخاطب با دیدن سنگ هایی سقیل یافته و یا ناهمیشه و آسیب دیده افزایش می یابد. سپس شهرها و منطقه ها مسکونی پراکنده در سراسر دنیا بازی وجود دارند - نسبت به قسمت های قبلی در این سری، سطح میانه جزئیات برای ساختمان ها به طور چشم گیری افزایش یافته است، درست مثل تراکم شخصیت ها، سازه ها و غیره. اکنون آنقدر تعداد اجسام پرجزئیات و عناصر فعال در بازی زیاد شده و محیطی به وجود آمده که شما می توانید در آن قدم بزنید و احساس کنید همه چیز حالت طبیعی و واقعی خود را دارد.

این ها تنها برخی از عناصری هستند که در طول بازی به نمایش در می آیند و سازندگان از همه آن ها برای ایجاد زیست بوم های مختلفی که شما در آن ها به اکتشاف می پردازید، استفاده کرده اند. از محیط های جنگلی فشرده گرفته تا مقیاس بزرگ یک آتشفشان فعال، چیزهای زیادی برای دیدن وجود دارد. مهم ترین عنصری که تمام این چشم اندازها را برای مخاطب مجذوب کننده می کند، مقیاس دید بسیار وسیع است. در بازی قبلی (فورتزا هورایزن 4) همیشه این احساس وجود داشت که تپه ها و کوه ها از عمد برای کاهش دید شما و پوشاندن محدودیت های بصری ایجاد شده اند، اما فورتزا هورایزن 5 گهگاه به شما اجازه می دهد تا کیلومترها آن طرف تر را ببینید. این به تنهایی به ایجاد دنیایی لذت بخش تر برای اکتشاف کمک می کند. یکی از دلایلی که نسخه های نسل هشتمی بازی را راضی کننده جلوه می دهد، این است که همین مقیاس و فاصله دید چشم انداز ها در آن ها هم حفظ شده و شما می توانید عظمت فوراتز 5 را حتی در کنسول پایه ایکس باکس وان درک کنید.

از جلوه های آب و هوا گرفته تا نورپردازی و سایه ها، اتمسفر در فورتزا هورایزن 5 با یک سری تغییرات و بهبودهای اساسی در سیستم پردازش هسته ای تعریف می گردد. اول از همه، یکی از مهم ترین پیشرفت هایی که در این سیستم پردازش رخ داده، به رویکرد تازهی در روشنایی دنیای (Global illumination) نهفته است. در اینجا دیگر خبری از ترفندهای قدیمی فورتزا هورایزن 4 نیست و در عوض یک سیستم دقیق و منحصربه فرد جایگزین آن شده؛ این سیستم به شکلی کاملا دقیق نوری که از سطوح مختلف بازتاب می گردد را پردازش می کند تا توازن میان نور و سایه ها واقعی به نظر رسد. اصولا اطلاعات روشنایی دنیای بر اساس تابش های مستقیم و با استفاده از یک سیستم اکتشافی پردازش می گردد. حال برخی از توسعه دهندگان با ایجاد یک سری تغییرات در این سیستم، تمرکز جهت نور و تابش ها را در نقاطی مثل ورودی تونل یا مجموعه ای از ساختمان ها بیشتر می کنند. تمام این داده ها به اندازه کافی پردازش شده و پیچیده هستند، اما به لطف سایه زن های محاسباتی همزمان، می توان ترکیبی چندین برابر واقع گرایانه از نورپردازی را ارائه کرد. چنین راه چارهی روی کنسول های نسل هشتم هم تا حدی جواب می دهد اما وقتی صحبت از ایکس باکس سری ایکس می گردد، با وضوح داده های چهاربرابری روبرو هستیم.

تکنولوژی های مختلفی که بالاتر اشاره کردیم (از جمله راه چاره روشنایی دنیای)، با فیزیک واقع گرایانه مواد ترکیب شده تا نهایتا فورتزا هورایزن 5 در بیشتر موارد از لحاظ بصری با یک تصویر حقیقی تفاوت آنچنانی نداشته باشد. این بازی همچنین از انسداد محیطی با مقیاس بالا بهره برده تا سایه اجسام به جای یک سری فضای سیاه و مصنوعی، بسیار متناسب و دقیق به نظر رسد.

یکی دیگر از گام های مهم این بازی در سیستم آب و هوای آن برداشته شده است. حین بازی، شما با شرایط متعدد آب و هوایی از جمله طوفان شن و باران روبرو می شوید اما آنچه در هورایزن 5 تازه است، نحوه انتقال این شرایط به بازیکن محسوب می گردد. اول از همه، سیستم آسمان در بازی به خوبی آب و هوای پیش رو را نشان می دهد. شما می توانید همچنان که آسمان آفتابی کم کم طوفانی می گردد، شاهد تغییر نوع ابرها و همچنین پردازش این حالات روی سطح چشم انداز ها باشید. تصویر به آهستگی تاریک می گردد، ابرها دیگر سفید و درخشان نیستند، و سپس قطرات باران شروع به باریدن می کنند. این لحظه - درست قبل از شروع باران - یکی از لحظات مورد علاقه من در دنیای خودمان است و پس از دیدن دقت و جزئیات شبیه سازی آن در بازی، واقعا شگفت زده شدم. حتی منطقه های که آب در آن ها جمع می گردد نیز به صورت ناگهانی پدیدار نشده و کمی طول می کشد تا شاهد شکل گیری و پر شدن گودی ها از آب باران باشیم. در نهایت انعکاس تصویر دنیای اطراف و خودروها هم در این گودال های آب به زیبایی چشم انداز ها فورتزا هورایزن 5 می افزاید.

حال می توان گفت طوفان شن پدیده شگفت انگیز و پیچیده تری است. درست مثل هوای بارانی، شما پیش از شروع طوفان می توانید نشانه های شروع آن را ببینید، تا جایی که سازندگان از دانه های ریز شن و گرد و خاک برای نشان داد طوفان پیش رو استفاده کرده اند. زمانی که مستقیم به داخل طوفان می رانید، ناگهان وارد فضایی پرتنش، تاریک و مه آلود می شوید. ذرات مواد مختلف با دقت بالایی نور را انعکاس می دهند و سایه مخصوص خود را ایجاد می کنند؛ این مورد در حالت کیفیت محور ایکس باکس سری ایکس و مخصوصا بخش شروعین بازی کنار آتشفشان به برترین شکل ممکن قابل مشاهده است.

تا به امروز ما بیش از هر چیزی روی گرافیک و جنبه های بصری بازی تمرکز کردیم، اما صدا هم یکی از اساسی ترین اجزای تجربه فورتزا هورایزن است. ترکیب بی نقص موسیقی و آواهای محیطی بدون شک می تواند حتی یک بازی میانه را به اثری خارق العاده و بهشتی تبدیل کند. چنین مسئله ای به خصوص در بازی های مسابقه ای وجود دارد، چراکه جلوه های صوتی و موسیقی های متناسب می تواند تجربه بازیکن را چندین برابر لذت بخش تر کند. فورتزا هورایزن 5 هم این موارد را در یک سطح بی نظیر و بی نقص ارائه می دهد؛ از انتخاب موسیقی های عالی گرفته تا تک تک افکت های صوتی خودروها، واکنش اجسام و آب و هوا.

اول از همه، سیستم صدا در بازی از نوعی نرم افزار رهگیری پرتو برای شبیه سازی تلاقی اصوات استفاده می کند. توسعه دهندگان نقاط مختلف را برای نشان دادن نوع ماده موجود علامت گذاری کردند - از فلز و چوب گرفته تا سنگ و سیمان. حال سیستم پیشرفته صدا پاسخ دقیقی به تک تک این علامت گذاری ها می دهد و صوت زمانی که در هریک از این منطقه ها پخش می گردد، واکنش متفاوتی دارد. در ضمنً پلی گراند گیمز سیستم آب و هوایی و متغیرهای دیگر را فراموش نکرده و منبع صداها نیز با بقیه اجزا در ارتباط است. در نتیجه، خودرویی که نزدیک یک ساختمان بلند قرار گرفته، صدای متفاوتی نسبت به یک خودرو در جنگل دارد. در تئوری اگر ابزار پخش صدای قدرتمندی داشته باشید، باید بتوانید بدون دیدن یک خودرو متوجه شوید که دارد از یک پیچ تند عبور می کند یا با بالاترین سرعت ممکن در حرکت است.

تازه ماجرا به همین جا ختم نمی گردد چراکه مایکروسافت برای ساخت فورتزا هورایزن 5 با شرکت Dolby Atmos همکاری نزدیکی داشته تا از تکنولوژی های صوتی کم نظیر و درجه یک آنان استفاده کند. بی تردید توصیف این موارد از طریق واژه ها کمی سخت است، اما اگر اسپیکرها یا هدفون قدرتمندی در اختیار داشته باشید صدای باد و باران به شکلی باورنکردنی در اتاق یا گوش شما می پیچد. واقعا شگفت انگیز است. بازی همچنین به طور فعال از کانال جلوه های فرکانس پایین (LFE) استفاده می کند که عمق زیادی به صداها می دهد.

فورتزا هورایزن 5 لحظاتی با صدا خلق می کند که هیجان انگیز و تکان دهنده هستند. این ها ورای تکنولوژی حرکت می کند و به انتخاب دقیق موسیقی، درک عالی از هنر و همچنین زمان بندی بدون نقص حین استفاده از جلوه های صوتی برمی گردد. تجربه کلی صدا در بازی به تحکیم رابطه و ارتباط بازیکن با تجربه رانندگی اش کمک شایانی می کند؛ همان کاری که سال ها پیش OutRun و Ridge Racer به نحو احسن انجام می دادند و حالا سری فورتزا هورایزن به میراث دار شایسته ای برای آنان تبدیل شده است. مشخصا اینگونه نیست که اگر یک دستگاه اسپیکر چندین میلیون تومانی نداشته باشید، نتوانید از جلوه های صوتی بی نظیر بازی بهره ببرید، اما این جزء مواردی است که اگر بتوانید فراهم کنید قطعا با تجربه ای فراموش نشدنی و رویایی روبه رو خواهید بود.

فکر می کنم اینکه بعد تمام این صحبت ها همچنان حرف های زیادی درباره شگفتی های فورتزا هورایزن 5 دارم، نشان می دهد با یک شاهکار واقعی در دنیای بازی های ویدیویی روبرو هستیم. این یک بازی با مقیاس وسیع است که همیشه چیزهای تازه و هیجان انگیزی برای ارائه دارد - دنیای باز و چشم نواز که در جلب و نگه داشتن توجه شما پیروز عمل می کند و همیشه می خواهد از تجربه نشستن پشت فرمان احساس لذت کنید. باید گفت فورتزا هورایزن 5 دقیقا چیزی را ارائه می کند که از تاریخچه و کیفیت همیشگی سری انتظار داشتیم. زمانی که پلی گراند گیمز به طور کامل وارد دنیای کنسول های نسل نهم گردد، قطعا انتظارات بیشتری از آن ها خواهیم داشت اما فعلا این یکی از برترین و تحسین برانگیزترین بازی های میان نسلی است که تا به امروز تجربه کرده ایم.

منبع: Eurogamer / Digital Foundry

منبع: دیجیکالا مگ

به "بررسی تکنولوژی های شگفت انگیز فورتزا هورایزن 5؛ شاهکار نسل نهمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بررسی تکنولوژی های شگفت انگیز فورتزا هورایزن 5؛ شاهکار نسل نهمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید